Aquest és el vídeo de la campanya de micromecenatge de Setembre, la nova publicació digital crítica, social i cultural que treurem al novembre. I aquest és l’enllaç on fer aportacions a la campanya. Necessitem 7.000 euros per pagar l’arrencada de la pàgina web de Setembre.

QUÈ ÉS SETEMBRE?

Setembre és una publicació digital crítica, social i cultural. A través del periodisme reposat volem donar visibilitat a punts de vista i temàtiques que costa trobar en altres mitjans. Editada per la cooperativa de comunicació Dies d’agost, impulsada pels periodistes Sara Blázquez i Josep Comajoan, Setembre serà una publicació pensada des de la proximitat, però sense imposar-nos barreres, ni físiques ni mentals.

PER QUÈ FEM SETEMBRE?

En una època de descrèdit creixent del periodisme, de fast food informatiu, de periodisme de declaracions i de la seva evolució natural a la baixa, el periodisme de tuits, s’imposa apostar altre cop pel periodisme reposat, o slow journalism, que prioritzi aportar punts de vista crítics i diferents als que pugnen dia a dia en la batalla per obtenir més clics que ningú. Ni tan sols parlem de periodisme d’investigació, perquè com deia Ramon Barnils, que potser n’hi pot haver d’altre? Creiem en el periodisme incòmode, el que aborda els temes amb profunditat, context i dades, contrastant les fonts i sense caure en el pamflet.

QUÈ FAREM A SETEMBRE?

Periodisme crític. Volem publicar allò que altres mitjans no publiquen, perquè no gosen, no poden o senzillament no volen. Dependre només de les subscripcions de les persones que ens llegeixen ens ho ha de permetre. Volem entrar a fons en qüestions de política i economia que acaben afectant a tothom, analitzar-ne les causes i posant-les en context, i anar més enllà del periodisme de declaracions i contradeclaracions. No volem que el periodisme dit d’investigació sigui l’excepció, sinó la norma.

Periodisme social. Volem presentar la societat on vivim des de diferents prismes. Ho farem publicant reportatges que promoguin alternatives i un model alternatiu a l’actual, tant social com econòmic. També per donar visibilitat a col·lectius invisibilitzats per molts mitjans, sobretot aquells que tenen més dificulats per fer sentir la seva veu, potenciant les pràctiques transformadores en l’àmbit econòmic, laboral, mediambiental i cultural. Donarem rellevància als temes relacionats amb el gènere, l’educació i la salut, eixos bàsics per fer d’aquest un món millor.

Periodisme cultural. Volem potenciar la cultura popular i de base, sobretot aquella menystinguda en els mitjans de comunicació hegemònics. Entenem la cultura com a expressió d’un grup, sigui un col·lectiu, un poble o tota una nació… Perquè com deia Montserrat Roig, la cultura és l’opció política més revolucionària a llarg termini. I no acotem la cultura només a la literatura o el cinema, per posar un cas, sinó a totes aquelles formes que tenim les persones de relacionar-nos entre nosaltres. Volem recuperar la memòria històrica, i sobretot la del passat cooperativista, associatiu i d’autogestió del poble català.

Un reportatge i una entrevista en profunditat a la setmana. No busquem competir en l’última hora ni ser exhaustius en el cobriment de totes les informacions. Preferim el periodisme més reposat. Amb tot, ens imposem la publicació d’un reportatge i una entrevista en profunditat a la setmana. Volem defugir dels tòpics que a internet no es pot fer periodisme d’investigació o que les peces han de ser curtes i, moltes hores, superficials.

Un periodisme que té un preu. Setembre arribarà fins on vulguin arribar les persones que el llegeixin. Per això no renunciarem a aspectes qualitatius per oferir més quantitat. Però també és cert que arribarem tan enllà com ens ho permeti el nombre de subscripcions. D’aquí que basem el finançament del projecte en les subscripcions, perquè el periodisme que volem fer també té un preu, i si no el paguen les persones que el llegeixen, el poden acabar pagant uns tercers que possiblement no ens acabin d’agradar.

Una publicació pensada des de la proximitat. Setembre és una publicació editada per la cooperativa de comunicació Dies d’agost, que té la seu a Vic. No serà una publicació pròpiament de proximitat, nom modern del que abans se’n deia premsa comarcal. Però sí que serà una publicació pensada des de la proximitat. Per a nosaltres, la proximitat és un valor en el periodisme, que parla del que coneix, a poder ser de primera mà. Però no ens imposem fronteres, ni físiques ni mentals. Som a Vic, a Osona i als Països Catalans, i no ens tanquem a res.